Making Improvisions Jun 10, 2010

The other day, while riding to scout for spots in central Brooklyn, my drivetrain felt funny. I looked down and holy shit, my crank arms were coming off the spindle! I got off my bike and examined to find one of the crank bolts had fallen off. Luckily, I made it home ok but today I had to ride all over the city looking for a replacement.

Knowing this, I remembered something I saw on the Bicycle Revolutions blog and quickly improvised.

You gotta do what you gotta do.

  • drew leshko

    In Fuz We Trust

  • d.patrick

    that is pretty damn clever.

  • Andrew Paskievich

    those bolts on the profile no boss cranks are the worst. THE WORST. you cant tighten then with any torque at all or they will EXPLODE! i busted two of then with NO leverage using short handled allen key. im still waiting for profile to send me new ones.

  • Gordon

    This is hilarious.

  • Fuzzy

    I do what I can to help…

  • jeff

    aww cmonnnnnn. Its not like you got only one bike, bro

  • Craig

    This is great. NYC stole one of my chainring bolts! Or rather I most likely lost it while eagerly putting my bike back together outside Port Authority when I got off the bus.

  • JP

    Bryan is one smart dude, seriously. He never ceases to amaze me with what he knows.

  • riley

    This happened to me too. Might try loctite-ing the threads when I get new bolts

  • burg

    This is sooo sick…:D
    IsnT it uncomfortable?

  • Florian Ferrier-Grusch

    @Andrew Paskievich

    I’ve had the exact same problem with snapping a bolt, and I sent profile a email timeeee ago and they got back to me quickly but then after until now i haven’t heard any news from them! :(

  • radam

    that looks safe :P

  • Sims

    Yep. They do back out. And by the time you realize, your crank arms and spindle are getting charred.

    It’s no fun having to find a 7/32 (or whatever it is) hex wrench to tighten your kit while out on a ride.

    I plan to get my shit drilled and use safety wire.

  • rogbie

    I’ve never had crank bolts back out. Not on any of my bikes; track, road, dirt jump, mountain. Make sure you use a torque wrench and tighten everything to manufacture’s specification. In lieu of loctite (use blue, red will never come out) I’ve used beeswax. It’s an old trick but it works.